A rabbi válaszol

rtamas.jpg (41505 bytes)

Tegye föl bátran a zsidósággal kapcsolatos kérdéseit, problémáit, és Raj Tamás főrabbi ezen a nyilvános oldalon keresztül megválaszolja azt.

(Ha személyes meghallgatást, tanácsot kér, hívja előzetesen. időpont egyeztetés végett 06-1-354-1560 városi vagy vagy a 06-20-951-3281 mobil számot.)

 
E-mail

Kérdésem nyilvános közléséhez hozzájárulok

Korábbi kérdések:

- Miként tudhatom meg, hogy valóban zsidó származású vagyok-e? Ha igen, mit kell tennem ahhoz, hogy gyakorolhassam a zsidó vallást és miként vállhatnak zsidóvá a fiaim is.

A zsidóság nem térítő vallás, tehát nem hódítani, nem legyőzni, legfeljebb meggyőzni akar. Ha például valaki zsidó akar lenni, a rabbinak először erről le kell beszélnie a jelentkezőt. A vallást ugyanis fel lehet venni, de valójában letenni nem lehet.
Sajnos a holokauszt és az utána következő időszak következtében sokan elfelejtették gyökereiket, amelyeket azonban fel lehet frissíteni, könyvek, előadások vagy a zsinagógai közösségek megkeresésével.
Ma már négy különböző irányzatú zsidó iskola és négy óvoda működik Budapesten, sok ifjúsági szervezet van, nyári tábor a fiataloknak, és a zsinagógák mellett Talmud-Tóra hitoktatás is folyik.
Kívánom, hogy találja meg a megfelelő megoldást.

- Minek tekinthető a zsidóság? Nép, vallás, kultúrközösség? Antropológiai ismertetőjegyekben megnyilvánuló szellemi közösség? Melyik vonás készteti szinte tudat alatt összetartásra a zsidókat, és határolja el őket a "gojoktól"? Vagy nincs értelme a kérdésnek, mert túl összetett? Viszont alapvető fontossággal bír.

A zsidóságot valóban nehéz pontosan meghatározni, hiszen olyan 4000 éves kultúrát képvisel, amely a Biblia révén az egész világon ismert, és részben elfogadott lett.
Amikor egy keleti kultúrát (és eredetében a zsidóság, végső soron a magyarság is ilyen) meg akarunk határozni, mindig nehézséggel küzdünk. A hiba azonban bennünk van. Az európai ember ugyanis csak skatulyákban tud gondolkodni, márpedig a zsidóságot nem lehet beskatulyázni, éppen a 4000 éves út és a kölcsönhatások miatt. Ezért azt kell mondanunk: vallás is, kultúra is, népi közösség is, stb. Antropológiai jegyekről természetesen nem beszélhetünk, mert ezek mindig erőltetettek és értelmetlenek.
A zsidóság a száműzetés során nagyon sok néppel, vallással, kultúrával érintkezett, és kölcsönhatásba került. Nem elhatárolódott, de isteni csoda folytán, az üldöztetések ellenére fenn maradt. Véleményem szerint ez vallásának és kultúrájának köszönhető.
Figyelje meg, hogy a történelem során amely országban a zsidóság jól érezte magát, ahol befogadták, az az ország szépen fejlődött és gyarapodott. Ahol viszont rosszul érezte magát, ez volt az első jele annak, hogy az ország társadalma beteg. Így volt ez a modern korban Németországban vagy a Szovjetunióban is.

- Tisztelt főrabbi, érdeklődne,hogy a nevem -Sklut- eredete zsidó-e és ha igen van-e valamilyen jelentése. Válaszát előre is megköszönve maradok tisztelettel: Sklut Tibor-Szlovákia

Ilyen jellegű zsidó névről nem hallottam. Szüleinek, nagyapjának anyakönyvi bejegyzésében utána tud nézni vallási hovatartozásának.

- Beszélgetéseim során a más vallásúakkal gyakran felmerül a Bibliában szereplő fogalom a " kiválasztott nép " A vád ezzel szemben hogy nem lenne szabad kisajátítanunk a "sem" fogalmat. Ez bizonyos szempontból mintha mások gyűlöletére késztetne bennünket nem elismerve más vallások jogát "hasem" elismeréséhez.

Nem kiválasztott, hanem választott nép vagyunk. A különbség onnan adódik, hogy hitünk szerint Isten feladatra választott minket. Előjogaink nincsenek, hanem több feladatunk van, hiszen a szövetség a Szináj hegyénél a Tízparancsolat átvételénél köttetett meg.
Azokkal szemben, akik a választottságot félreértették, már az i.e. 8. század közepén Ámosz próféta hangoztatta:
"Nemde olyanok vagytok számomra, Izrael fiai, mint a négerek. Nemde kivezettem Izrael fiait Egyiptomból, ám ugyanígy vezettem ki a filiszteusokat Kaftor (Kréta) szigetéről, és az arámiakat Kirből."
Láthatjuk, hogy a választottság félreértése nem újkeletű, ám a hagyományos zsidóság közel 3000 éve elutasítja ezt a gondolatot.

- A kérdésem a következő lenne:ha valaki bár nem született zsidónak,de úgymond megtalálta magának ezt a vallást,akkor hogyan lehet hivatalosan is zsidó vallású?

A zsidóság soha nem volt. és ma sem térítő vallás. Ha valaki mégis, áttérés céljából,
jelentkezik, a rabbinak kötelessége lebeszélnie szándékáról az illetőt. Legalább
kétszer kell elutasítani az ilyen kérelmet, hagyomány szerint.
Erre azért volt szükség, mert a zsidóságot ugyan fel lehet venni, letenni azonban
nagyon nehéz. Előfordult, hogy valaki később meggondolta magát, és éppenséggel
ellene fordult a korábban keresett közösségnek. Mivel a zsidóság nem csupán vallás,
hanem történelmi sors is, minden érdeklődőnek alaposan meg kell gondolnia
szándékát.

- Hosszú évek óta foglalkoztatt a zsidó vallás. Sajnos Mo.-on nem találtam olyan irodalmat ami kitérne a vallás történetére és ezek magyarázatára. Kérem ajáljon részemre olyan irodalmat ami egy kívülállónak is magyarázatot ad arra miért más nép a zsidok népe. Miből ered az összetartásuk és hagyomány tiszteletük. Honnan ered a kitartásuk és a lesz ez még jobb is hitük?

Köszönöm őszinte érdeklődését. Kérdésére válaszolva javaslom, hogy az alábbi könyveket próbálja meg elolvasni, illetve azokból tanulni:
Első lépésként javaslom az alábbi könyveket:
    Benoschofszky Imre: Zsidóságunk tanításai
    Halljad Izrael (több rabbi közös munkája)
Ha a vallás mélyebben is érdekli, akkor még a következő két könyvet is ajánlhatom:
    Hahn István: Zsidó ünnepek és népszokások
    Rosenberg Leopold: A zsidó vallás törvényei
A fenti könyvek mind megvásárolhatók a Makkabi Kiadó boltjában: VII. Wesselényi u. 13., vagy postán is megrendelhetők.