Kérdése van? - kattintson ide
Oldal: 6 Előző Következő Első Utolsó Összesen: 218
Kérdés:

Tisztel Forabbi úr!
Az én zsidó vallás iránt való érdeklodésemet Leon Uris: Exodus címu muve keltette fel, melyet párom -akinek édesapja zsidó származású, de nem vallásos- adott a kezembe. Eddig is sokat olvastam a zsidókról, mint néprol, és nagyon megtettszett a kultúra. Most azonban úgy érzem mélyebben kezd foglalkoztatni a dolog, mint pusztán érdeklodésbol. Sajnos azonban nem vagyok teljesen tisztában zsidó élet mindennapi szokásaival, velejáróival. Komolyan foglalkozom a az áttérés gondolaltával is -keresztény vagyok-. Olyastam azonban, hogy a rabbinak kötelessége engem legalább kétszer elküldeni, hiszen, mint ön is mondta:"a zsdó nem téríto vallásfelvenni fel lehet, de letenni már nem olyan könnyu." Szeretnék teljesen tisztába jönni magammal és tisztázni a viszonyomat a zsdó hittel és hitvilággal, hogy mikor a rabbi másodszor is elküld én teljesen biztosan tudjak visszamenni harmadszorra is!Ajánlana erre nakam valamilyen lehetoséget(könyvet, tanfolyamot,bármit)? A xi. kerületben élek.Merre lehet a legközelebbi zsinagógát megtalálni és ahhoz kit kell megkersesni, hogy részt vehessek egy szertartáson?
Rengeteg kérdésem lenne, mégis csak egyet tennék itt közzé: Keresztény vallású családból származó, 18 éves lány vagyok. Van e valami feltétele a zsidó vallás felvételének az én esetemben?
Tisztelettel:Birkás Eszter

Válaszol: Raj Tamás
Válasz:
Kedves Eszter! Kérésére ajánlok néhány könyvet elolvasásra: 1. Hahn István: Zsidó ünnepek és népszokások, 2. Hahn István: A zsidó nép története. 3. Rosenberg Leopold: A zsidó vallás törvényei. 4. Molnár Erno: A Talmud könyvei 5. Halljad Izrael. A zsidó vallás alapjai, valamint az én könyveim közül: 1. Nem idegen közöttünk. A zsidóságról nem zsidóknak, 2. Zsidó eszmék és jelképek. 3. Zsidó tárgyak muvészete 4. Elso imakönyvem. Amennyiben istentiszteleten vagy tanfolyamon akar részt venni, írjon privát kérdést, vagy hívjon fel mobil számomon. Tisztelettel: Raj Tamás.
Kérdés:

Csikszeredabol irok onnek tisztelt forabbi ur, mert nincs a kozelemben zsido ember akitol erdeklodhetnek, ugyanis itt voltak zsidok,de tudtommal kiadtak oket a haboru alatt a hortista hatalomnak,masok elmenekultek es jelen pillanatban csak egy utca neve nehany regi epulet hirdeti, hogy valamikor jelentos szerepet toltottek be kisvarosunk kereskedelmeben es iparaban. Szeretnek tobb kerdesre valaszt talalni:
Van-e mukodo zsido kozosseg a varosunkban?
A helyi zsido temetot ami elhanyagoltnak latszik gondozza-e valaki?
Ha igen, akkor szivesen segitenek a rendbetartasban annak a szemelynek az utmutatasara tamaszkodva
Volt itt egy zsinagoga a Zsido utcaban, amit valamikor az 50-es evekben lebontottak es a telket tudtommal kisajatitottta az akkori hatosag.Most Romaniaban a hitkozossegek visszakaptak az ilyen modon allamositott epuleteket es telkeket termeszetben is es karpotlas utjan is.
Mi tortent On szerint ezzel a vagyonnal?
Van-e lehetoseg a visszaszolgaltatasra?
A helyi Hit Gyulekezetebe jarok es szeretnek segiteni, ha nem iteli tolakodasnak
Tisztelettel
Balazs Szabolcs

Válaszol: Raj Tamás
Válasz:
Kedves Szabolcs! Örömmel olvastam kedves sorait, de nem tudok Önnek segíteni. A csíkszeredai zsidó temeto és a hajdani hitközségi tulajdon felett vagy a legközelebbi zsidó hitközség vezetoi, vagy a bukaresti központ illetékesei a felelosök. (Jobb lenne helyi szinten elintézni.) Elképzeléseit persze messzemenoen támogatom. Üdvözlettel: R.T.
Kérdés:

Tisztelt rabi!
A következo lenne a kérdésem: Mit kell a zsido vallás szerint csinálni a talált pénzzel

Válaszol: Raj Tamás
Válasz:
A talált pénzt azonnal át kell adni a tulajdonosának. Már a helyzet, ha nem ismerjük és nem is tudjuk kideríteni, ki a tulajdonos. Csak ebben az esetben beszélhetünk talált pénzrol (héberül meciá). Mivel a Talmud négyféle területet különböztet meg, a megtalálónak ehhez mérten kell eljárnia. 1. Ha a pénz magánterületen kerül elo, fel kell ajánlani a tulajdonosnak, például, ha egy taxi hátsó ülésén találjuk, oda kell adni a sofornek. A csoportérdeku területnek is van illetékese, tehát a villamoson talált pénz esetében a BKV talált tárgyak osztálya az illetékes. Van még úgynevezett átmeneti terület is, például egy lépcsoház, vagy két villa közös bejárója. Ebben az esetben az ott lakókat mind meg kell kérdezni. S végül van szabad közterület is, például az utcák járdája, vagy egy közpark. Ha itt találjuk a pénzt, és nem tudjuk, ki hagyta el, nyugodtan eltehetjük azt. Persze, jól tesszük, ha legalább egy részét jótékony célra használjuk fel. Üdvözlettel: R.T.
Kérdés:

Üdvözlöm!
Szeretnék segítséget kérni abban, hogy hol nézhetnék utána korai rabbik véleményének a a Levitikuszban leirt áldozati törvények teologiai tartalmáról. Rabbi Maimonidesz szerint az áldozati szokások csupán kifejezo eszközei voltak az áldozatbemutató lelkületének. (Herz kommentár) Voltak olyan elso század környéki rabbik, akik tényleg azt gondolták, hogy Isten a maga igazsága miatt követelte meg az áldozati állat vérét a bunös emberé helyett? (Amint azt a legtöbb mai un. "keresztény" egyház tanít.)
Kérdéseimre válaszát elore is köszönöm!
Beloberk László

Válaszol: Raj Tamás
Válasz:
Kedves László! Sajnos, magyar nyelven nem igen olvashatók a rabbinikus irodalom alkotásai. A Talmudból jó válogatást készített Molnár Erno (ez a mu „A Talmud könyvei” címmel többször is napvilágot látott), a Biblia utáni irodalomból pedig Frisch Ármin készített antológiát (ez is megjelent új kiadásban). A témához ajánlom Bibliaiskola címu könyvem „Templom és áldozat”, „Bun és bunhodés”, „Megtérés és bunbocsánat” címu fejezeteit, valamint a „Zsidó eszmék és jelképek” címu könyvemet. Olyan rabbi azonban nincs, aki az Ön által idézett értelmezést hangoztatná. Ez a felfogás teljesen idegen a zsidó gondolkodástól. Üdvözli: R.T.
Kérdés:

Mikortol szamoljak a zsidok az idot?Hogy nez ki a naptaruk?Miert kezdtek sokkal elobb szamolni az idot mint a tobbi keresztany nepek?

Válaszol: Raj Tamás
Válasz:
A zsidó idoszámítás, akárcsak a zsidó vallás és kultúra, sokezer éves. Az a fajta idoszámítás azonban, amelyet ma használunk, csak késobb került a gyakorlatba. Ha a zsidó idoszámítás bovebben érdekli, szíveskedjék errol valamelyik könyvemben olvasni, pl. a "Nem idegen közöttünk" vagy a "Bibliaiskola" címuekre gondoltam. Szívélyesen üdvözlöm: Raj Tamás.
Kérdés:

Tisztelt Tamás FoRabbi úr!

Érdekelne, hogy ha ön látta a PASSIÓ címu filmet mennyire hatott a lelki világára? Természetessen ha egyáltalán már volt lehetosége megtekinteni!
A másik kérdésem a zsidó vallásban mennyire fektetnek hangsúlyta lelki megújulásra ami mostanságban nagy hangsúlyoznak!??
És a harmadik kérdésem ön szerint elképzelheto-e hogy a három történelmi jelentoségu vallás (a kereszténység, a muzulmán és a zsidó vallás) a közeljövoben közelebb kerüljenek egymáshoz egyfajta kölcsönös teljes elismerésben?
Tisztelettel:
Róbert

Válaszol: Raj Tamás
Válasz:
Természetesen láttam a Passió címu filmet, de mivel ez az alkotás a kereszténység számára oly becses idoszakot kívánja megeleveníteni, nem tartom magamat illetékesnek a filmrol nyilatkozni. Legfeljebb egy megjegyzés: keresztény barátaimtól úgy tudom, hogy számukra Jézus szenvedéstörténete a szeretetrol és a megváltásról, nem pedig a kegyetlenségrol és a hollywoodi akciófilmekbol ismert kínzásokról szól. A lelki megújulás (zsidó szóval a megtérés, héberül tsuvá) egyik alapgondolata a zsidó vallásnak, s ezt oly fontosnak tartják, hogy a Talmud szerint a legjámborabb ember sem állhat meg egy igaz megtéro mellett. Ami pedig a világvallások remélheto közeledését illeti, ebben valamennyien együtt bízzunk. Üdvözli: R. T.
Kérdés:

Igen Tisztelt Förabbi Úr ,

szeretném Öntöl kérdezni ,a Genezisben folgaltakkal kapcsolatosan ,hogy ha a világ teremtésekor az elsö napon teremtette a Mindenható - El Saddai - a világosságot , és csak a negyedik napon az égitesteket - lehetett - e ez a világosság az , ami a
Mindenható dicsösége miatt áradt ki a Földre , - és ha igen , akkor most hol van ez a világosságot árasztó dicsösége ( a Sekinah ) a Mindenhatónak - ami Mózes arcán is megnyilvánulhatott amikor lejött negyven nap után a Sinai hegyröl ? Napot , Holdat és csillagokat - akkor most ,
ha sötét van - azaz nem süt a Nap -
akkor hol van az elsö napon már megteremtett , - a Naptól mint égitestöl független - világosság ?
Vagy ez a Noénak adott igéret - jobban mondva büntetés beteljesedése volt illetve jelenleg is van :
.... mig a Föld lészen , vetés és aratás ,
hideg és meleg , nyár és tél , nap és éjszaka meg nem szünnek ..... ???
És ez a dualizmus a mai napig is fennáll
általában véve az egész világra nézve ???

Válaszát elöre is köszönöm , valamint a profi könyveiért is nagy hálával tartozva :
Erdélyi Klára

Válaszol: Raj Tamás
Válasz:
Kedves Klára! Az Ön probléma felvetése jogos, s voltaképpen a héber Szentírás helytelen (vagy legalábbis nem egészen pontos) fordításából adódik. A hlber jehí ór helyes fordítása ugyanis nem „legyen világosság”, hanem „legyen fény”. A világosság a Földön ugyanis valóban az égitestek sugárzásából ered, de nem így a fény, amely mint tudjuk, voltaképpen energia. Egyébként errol és az Ön által fölvetett további kérdésekrol részletesen írtam „Bibliaiskola” címu könyvemben, szíveskedjék utánanézni! Ne haragudjon, de itt nincs mód további rtészletes magyarázatra. Tisztelettel üdvözlöm: R.T.
Kérdés:

Tisztelt Forabbi!

Több könyvben olvastam már a peszachról.
Sajnos mindegyik könyv másként írja le.
Fonetikusan melyik a hivatalos/helyes:
-peszaH vagy
-peszaCH
Köszönöm válaszát!

Válaszol: Raj Tamás
Válasz:
Tisztelt Levélíró! A héber szavakat fonetikusan kell leírnunk. Peszah a rövidesen beköszönto zsidó ünnep héber neve, ami elkerülést jelent. Oseink házait ugyanis – a Biblia leírása szerint - elkerülte a tizedik csapás, s mellesleg a zsidók is elkerültek Egyiptomból. Mivel a szó végén levo „h”-t erosen kell ejteni, innen adódnak az átírási eltérések. Kellemes ünnepeket kíván elore is: R.T.
Kérdés:

Köszönöm válaszát tisztelt forabbi.
Akkor a peszah szót cháf-fal írjuk?

Válaszol: Raj Tamás
Válasz:
Nem. chettel írják. Ám ennek a mai kiejtése lényegében nem különbözik a cháftól.
Kérdés:

Tisztelt Rabbi!

Szeretném megtudni, hogy tudna-e nekem olyan oldalt vagy lemezt ajánlani ahol megtudnám találni a Yerushalaim címu dalt?
A fiamnak nagyon megtetszett amikor egyszer hallotta és szeretném ot meglepni ezzel a dallal.
Köszönöm a segítségét! Reach Ádám

Válaszol: Raj Tamás
Válasz:
Kedves Ádám! Kérésére ide mellékelem a dal elso versszakának héber szövegét, fonetikus magyar átírásban, valamint annak forrdítását. A kottát nem tudom elküldeni, de rövidesen kiadunk egy zsidó dalokból álló kottagyujteményt, abban majd megtalálja azt.
Avír harim calul kajájin veréach oranim,
Niszá berúach harbájimim kol paamonim.
Uvtardémat ilán vaeven svujá bachalomá
Haír, aser badad josevet, uvelibá chomá.
Jerusalájim sel zahav vesel nechóset vesel ór,
haló lechol-sirájich aní kinór?
Fordítása:
A hegyi levego kristálytiszta, mint a bor és a narancsfák illata,
Az esti szélben csengettyuk hangja emelkedik,
Fák és kövek szunnyadásában foglyul esett álmában.
A város, amely magányosan áll, s a szívében egy fal van.
Jeruzsálem, te színarany, réz és fény (városa),
Nemde én vagyok dalaid hegeduse?
Üdvözli: Raj Tamás.

 

Oldal: 6 Előző Következő Első Utolsó Összesen: 218
Kérdése van? - kattintson ide