Kérdése van? - kattintson ide
Oldal: 5 Előző Következő Első Utolsó Összesen: 218
Kérdés:

Tisztelt Forabbi! Mi a kapcsolat a manapság Izraelben beszélt héber és a zsidó szertartásokon használt héber között? Hogyan és kik alkotják a modern szavakat? Valóban igaz az, hogy vannak olyanok, akik a héber nyelv használatát szentségtörésnek tartják?

Válaszol: Raj Tamás
Válasz:
A Biblia, az imádság és a modern Izrael nyelve, a héber (héberül ivrit) egy és ugyanaz a nyelv. Az imádságnak a nálunk használt nyelve annyiban tér el a moderntol, illetve a bibliai nyelvezettol, amennyire – mondjuk – Petofi nyelvezete is más, mint Balassié, vagy éppenséggel a mostanában megjeleno újságok nyelvétol. A héber nyelvújítás a XIX. Század második felében zajlott le, kezdeményezoje Eliezer Ben-Jehuda volt. A hébernek több dialektusa ismert, a két legfontosabb csoport az úgynevezett askenázi (német eredetu), illetve a szefárd (spanyol eredetu), míg nálunk az elobbi nyelvjárást használják, Izraelben az utóbbi dívik, a kettonek kissé más hangzása van, ezért aztán sokan tévesen azt hiszik, két különféle nyelvrol van szó. És valóban vannak olyan szélsoségesen vallásos zsidók, akik a „szent nyelvet” nem hajlandók hétköznapi beszéd céljára használni, így inkább más nyelven, például jiddisül beszélnek egymás között.
Kérdés:

Tisztelt Raj Tamás!
Szertném megtudni, hogy a Héber nyelvkönyv kezdoknek 1. címu kazetta végén melyik zsidó dal hallható. Nagyon tetszik csak nem tudom címét. Köszön válaszát!

Válaszol: Raj Tamás
Válasz:
A Héber nyelvkönyv címu kiadványunk mindkét kötetéhez készült hangkazetta, izraeli anyanyelvu beszélokkel. Mivel a 91 perces kazettára sem fért fel a teljes elso kötet anyaga, a szöveg a második kazettán folytatódik. Az egyes leckék között egy régi jiddis népdal zenéje hallható, az „Ojf dém propecsik” (= A kemencében) címu, amely arról szól, hogyan tanította hajdan a rabbi tanítványait a héber nyelv és írás alapjaira.
Kérdés:

Tisztelt Forabbi.
Szeretném megtudni, hogy nem zsidó vallású ember felvehet-e magának héber nevet?
S ha igen, hogyan?

Válaszol: Raj Tamás
Válasz:
Annak semmi akadálya, hogy bárki héber nevet használjon, ennek „felvétele” az anyakönyvi hivatalban történik. Elvégre számos olyan magyar név létezik, amely voltaképpen héber vagy héber eredetu. Például Simon, Nátán, Dávid, Gábriel, Judit, Márta, Ráhel héberül is így hangzik. Héber eredetu a János, a Mihály, az Erzsébet, a Mária, a Magda és így tovább. Ahhoz azonban, hogy ezek zsinagógai névként is használatosak legyenek, ahhoz viselojének természetesen zsidó vallásúnak kell lennie.
Kérdés:

Tisztelt Forabbi,
Jeruzsalemben voltam 2OOO tavaszan es megneztem a Yad Vasem emlekhelyet. Meg szeretnem kerdezni Ontol, hogy szo szerint mit jelent Yad Vasem,
Tisztelettel Banto Balint

Válaszol: Raj Tamás
Válasz:
Kedves Bálint! A Jad Vasém kifejezés Jesája (Ézsaiás) próféta könyvébol való. Azt ígéri a szerzo, hogy a majdan újraépülo Szentélyben emlékmuvet állítanak azoknak az igaz embereknek, akiknek nem lehettek utódaik. Mindkét szó emlékmuvet jelent, az egyik (jad) emlékoszlopot, a másik (sém) pedig feliratos emléktáblát. Ezek – hirdeti – jobban megorzik emléküket, mintha fiaik és lányaik volnának. Üdvözlettel: R.T.
Kérdés:

Tisztelt Raj Tamás forabbi!
Az Ároni áldás elmondása kapcsán több illusztráción látható az áldást elmondó pap különleges kéztartása. Ennek okára és magyarázatára szeretném ha válaszolna. Köszönettel és tisztelettel: Roóz Zoltán

Válaszol: Raj Tamás
Válasz:
Kedves Zoltán! Az Ároni (fopapi) áldást a zsinagógában mindmáig ezzel a sajátos kéztartással mondják el a kohénok (Áron leszármazottai) ünnepi alkalmakkor. Két kezüket úgy érintik egymáshoz, hogy hüvelyk- és mutatóujjuk összeér, Mutató és hosszúujjukat, illetve gyurus- és kisujjukat szorosan összezárják. Így hat ujjuk mutat elore, ez a világ jelképe, akárcsak a hatágú csillagnál, a középre zárt rész pedig – akárcsak a Dávid-csillag közepe, Istenre utal, aki az áldást nyújtja a világnak. Tisztelettel: R.T.
Kérdés:

Tisztelt Raj Tamás forabbi azt szeretném kérdezni hogyan lehetne rendbe hozni az orosházi temetot,én és barátaim szívesen rendbe hoznánk ,még egy kérdés :hogyan öltözzünk,"férfiak és nok" és hogya kell viselkedni munkaközben? Nagyon köszönöm eloreis a válaszát. Tisztelettel:N.zoltán.

Válaszol: Raj Tamás
Válasz:
Kedves N. Zoltán! Nagyon kedves és megtisztelo az Ön, illetve az Önök ajánlkozása. Bizony, sok elhagyott zsidó temeto található az országban, különösen ott, ahol a zsidó lakosság megfogyatkozott, vagy éppenséggel eltunt a holocaust következtében. Orosházán sincs már zsidó hitközség, holott a 50-as évek vége felé még több idos hittestvérünk élt ott, magam is jártam náluk. Legközelebb Békéscsabán és Hódmezovásárhelyen muködik kis zsidó közösség. A temetoben a férfiaknak illik fedett fovel megjelenniük, és szombaton, valamint zsidó ünnepen tilos ott munkát végezni. Javaslom, hogy keressék fel (legalább telefonon) Tamás Péter urat, a pesti Zsidó Hitközségen (06-1-342-1335), mert o az illetékes a vidéki zsidó temetok ügyében. Esetleg valami pénzt is tud szerezni Önöknek, a munkálatok segítésére. Nyugodtan hivatkozzanak rám. Példamutató ajánlatukat mégegyszer köszönöm. Üdvözlettel: Raj Tamás.
Kérdés:

Tisztelt Raj Tamás!
Az Ojf dém propecsik szövegét hol lehetne elolvasni vagy megtalálni? Nagyon érdekelne.

Válaszol: Raj Tamás
Válasz:
Tisztelt Érdeklodo! Errol a dalról elég részletesen írtam a „100 + 1 jiddis szó” címu könyvemben, de a dal teljes szövege vagy kottája nem áll rendelkezésemre, gyermekkori emlékeim és egy magnófelvétel alapján foglalkoztam vele. Esetleg, ha ismeri, keresse meg Fekete László fokántor urat, hátha o tud Önnek segíteni. Sajnálom, hogy nem adta meg E-mail címét, mert ilyeb kérdésekre csak privát szoktam válaszolni.
Kérdés:

Tisztelt Forabbi!
Miért tiltották be a Dániel könyvének 9.fejezetében szereplo évhetek számítását a zsidó bölcsek?Dániel könyve Isten Szellemétol ihletett könyvnek számít?
Köszönöm válaszát!Shalom!

Válaszol: Raj Tamás
Válasz:
Dániel könyve a héber Szentírás(amelyet a keresztények Ószövetségnek neveznek) harmadik csoportjába, az úgynevezett Szentiratok közé tartozik. Elso része történeti könyv (ezért a Szentiratok harmadik részéhez sorolják), második fele viszont egy sajátos ókori keleti irodalmi mufaj, az úgynevezett látomásirodalom körébe tartozik. Ebbol is következik, hogy Dániel könyve nem prófétai mu, tehát látomásai inkább vallásos-szépirodalmi feljegyzések, mintsem isteni próféciák. A könyv 9. fejezetében (2. vers) Dániel ki akarja számítani, mit is jelenthet Jeremiás próféta jóslata (70 esztendo, vesd össze Jeremiás könyve, 45. fejezet 12. vers) a babilóniai fogság végérol és a Szentély újjáépítésérol. Dániel ugyanis Dárius király 1. évében beszél errol, amikor már – a számítások szerint – letelik a határido, ám o nem látja reálisnak a jóslat megvalósulási esélyét. (A valóságban azonban a Szentéyl egy esztendon belül mégis újjáépült. Vesd össze Haggáj, azaz Aggeus könyvével!) Kétségei folytán Dániel imával fordul Istenhez, majd újfajta számításba kezd: Azt állítja, hogy a „hetven év” valójában „hetvenszer hetven esztendo”, tehát 490 év. (Lásd 9. fejezet 24-26. vers!) Ha azonban ezt komolyan vesszük, nehéz rá megoldást találni, ugyanis i.e. 587-hez (a Szentély pusztulása), vagy akár a fogság kezdetéhez (i.e. 597) hozzáadunk 490 évet, akkor i.e. 107 vagy i.e. 97 jön ki. Egyesek úgy vélik, hogy a makkabeus szabadságharc gyozelmét és a jeruzsálemi Szentély megújulását jósolta meg Dábiel, ami azonban i.e. 164-ben zajlott le. A keresztények Jézus személyével hozzák összefüggésbe, ez azonban még jelentosebb idobeli eltérést jelentene. A legjobb, ha azt mondjuk, nem ismerjük a szent szöveg pontos megoldását.
Kérdés:

Nem szulettem zsido szuloktol,nem is hallottam reszleteiben a zsido vallasrol, de ugy erzem, hogy keresztenykent is zsido lettem elfogadva azokat az ertekeket melyeket Jezus tanitott: "nem azert jottem, hogy eltoroljem a torvenyt,hanem, hogy megtartsam es betoltsem azt"ezert ugy gondolom, hogy minden jezusi embernek ez kotelessege.Erdekes,hogy amikor letettem a szuloktol orokolt katolikus vallast es befogadtam Jezust egy neoprotestans punkosdi karizmatikus egyhazban akkor kezdtem szeretni a zsidokat es becsulni azokat az ertekeket amikkel az Orokkevalo megaldotta ezt a nemzetet orok idokig.Ezert en is zsidonak erzem magam lelki es szellemi szinten es biztosra tudom, hogy az Orokkevalo a sziveket vizsgalo Isten eljon a profeciak szerint es felveszi az O orszagaba a zsido nemzetet nemzeti szinten elsosorban es a nem zsidokat szivuk allapota szerint.Az antiszemitizmust eliteli az Orokkevalo a Tora tanusaga szerint.Miert nem latjak az emberek,Bibliaolvaso emberek ezeket az inteseket?

Válaszol: Raj Tamás
Válasz:
Kedves olvasó! Köszönöm levelét és kérdését, de úgy vélem, erre nem nekem kellene válaszolnom. Tisztelettel: R.T.
Kérdés:

Tisztelt Forabbi! A Hágár földje elnevezes honnan származik? Tisztelettel: Bántó Bálint.

Válaszol: Raj Tamás
Válasz:
Hágár országának nevezték a héber források a középkorban Magyarországot. Az elnevezés a bibliai Hágárra utal, aki egyiptomi noként Sára szolgálója, majd Ábrahám ágyasa volt, Izmael anyja. Az elnevezésnek semmilyen történelmi alapja nincs, csupán arról van szó, hogy a zsidók a különbözo országokat és népeket gyakorta bibliai hangzású nevekkel illették, lehetoleg olyanokkal, amelyek ráhangzottak a közismert ország nevére. Így lett Németországból (ófrancia nyelven Ascusion) Askenáz, Spanyolországból Szefarád stb. És így lett a forrásokban Hungáriából Hágár országa.

 

Oldal: 5 Előző Következő Első Utolsó Összesen: 218
Kérdése van? - kattintson ide